Neler yeni
  • Merhaba Ziyaretçi, Forumumuz ücretsizdir. Herhangi bir kar amacı gütmemektedir. Amacımız; İşitme Cihazı kullanıcılarının, İşitme Engellilerin hayatını kolaylaştırmak ve bilgilendirmektir. Ayrıca bu kitlelere hizmet verecek olan Odyolog ve Odyometrist arkadaşlara destek olmak içindir. Bizlere destek olmak için Abone olup tavsiye etmeyi unutmayınız.
  • Değerli Forum Kullanıcılarımız; Şikayet kısımlarında açılan asılsız şikayetlerden forumumuz sorumlu değildir. Asılsız şikayet yapan kişiler için forum kullanıma kapatılacak ve mesajları silinecektir. Asılsız şikayet yapan kişilere ait bilgiler resmi kanalla forumumuzdan talep edildiğinde ilgili kuruma teslim edilecektir.

Soru İşitme Cihazlarında Tüketici olarak Haklarımız Nelerdir?

Katılım
26 Haz 2020
Mesajlar
172
Konum
Kütahya, Afyon
Web sitesi
www.protimisitme.com.tr
İşitme Cihazlarında Tüketici olarak Haklarımız Nelerdir?

Bu konuyu işlerken işitme cihazı sektöründeki uygulamalar ile 07.11.2013 tarih 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun maddelerini karşılaştırarak irdelemeye çalışacağım.

1- 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 4. Maddesinde işlenmiş olan Sözleşme mevzusu; şuan Türkiye’de bildiğim kadarıyla işitme cihazı piyasasında sözleşmeli satış uygulayan bulunmamakta. Sizler böyle bir uygulamayla karşılaştığınızda öncelikle sözleşmenin 1 nüshasını almayı unutmayınız. Sözleşmeyi imzalamadan önce dikkatlice okuyunuz veya bir yakınınıza okutunuz.

2- 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 5. Maddesinde işlenmiş olan Haksız Şart mevzusu; sizinle müzakere edilmeden, izniniz olmadan sözleşmeye dahil edilen şartlardır. Bu şartlar kesin olarak hükümsüzdür.

3- 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 6. Maddesinin 2. Fıkrasına göre; İşitme merkezleri satmış oldukları bir ürüne hizmet sağlamaktan haklı bir sebep olmaksızın kaçınamaz.

“Bu konuya işitme cihazınızı alırken değinmenizde fayda vardır. Geçmiş yıllarda işitme merkezleri satış oldukları ürünlere ürünün kullanımı süresince ücretsiz hizmet vermektelerdi. Ancak günümüz şartlarında kazançların düşmesi sebebiyle bazı firmalar 3. kontrol sonrası, bazıları garanti bitimi (2 yıl) sonrası bu hizmetlerinden para aldıklarını duymaktayım. Bununla ilgili bir yaptırım maalesef bulunmamakta. Ancak işitme cihazınızı alırken bu konuyu sormayı unutmayınız.

4- 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 7. Maddesinde işlenmiş olan Sipariş edilmeyen mal veya hizmetler mevzusu; size satış esnasında tanıtılan veya anlatılan ürün ile teslim edilen ürün arasında farklılık var ise ürünü alıp almak sizin inisiyatifinizdedir. Asla bu konuda sizlere zorlama yapamazlar.

5- 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 8. Maddesinde işlenmiş olan Ayıplı Mallar mevzusu; sizlere teslim esnasında kararlaştırdığınız cihaz ve/veya modele uygun olmayan sahip olması gereken özellikleri taşımayan ürünler sözleşmeye aykırı mal kapsamındadır.

Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan; muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar da ayıplı olarak kabul edilir.

6- 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 9. Maddesinde işlenmiş olan Ayıplı Maldan sorumluluk mevzusu; İşitme merkezi size ürününüzü sağlam, çalışır şekilde, sorunsuz ve ayıpsız bir şekilde teslim etmekle yükümlüdür.

7- 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 10. Maddesinde işlenmiş olan İspat yükü mevzusu; İşitme merkezinin size ürünü telim tarihinden itibaren 6 ay içerisinde ortaya çıkan ayıplar teslim tarihinde var olduğu kabul edilir. Böyle bir durumda almış olduğunuz ürünün ayıplı olmadığının ispatı da satıcıya aittir. Şayet size ayıplı bir malı teslim ediyor ise bu ürünün kutusu ve/veya ambalajı üzerine malın ayıbına ilişkin açıklayıcı bilgiyi içeren bir etiket koymak zorundadır.

8- 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 11. Maddesinde işlenmiş olan Tüketicinin seçimlik hakkı mevzusu; satın almış olduğunuz ürünün ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici seçimlik haklarına sahip olur.


Böyle bir durumda tüketici;

Sözleşmeden dönme (satış iptali) isteyebilir,
Satış bedelinden indirim isteyebilir,
Ücretsiz onarım isteyebilir,
Ürünün ayıpsız bir ürünle değişimini isteyebilir,

Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakları üretici veya ithalatçıya karşı da kullanılabilir. Bu fıkradaki hakların yerine getirilmesi konusunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Üretici veya ithalatçı, malın kendisi tarafından piyasaya sürülmesinden sonra ayıbın doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumlu tutulmaz.

Ayıplı bir ürünün misli ile değiştirilmesini seçtiyseniz bu talebiniz satıya iletildikten sonra 30 iş günü içerisinde yerine getirilmelidir. Bedel iadesi veya indirim tutarı hakkınızda ise tutar anında size iade edilmelidir.

Tüketici, işitme merkezinden almış olduğu ürüne ait şikâyet ve itirazlarını ikamet ettiği yerde bulunan Tüketici Hakem Heyetine ve/veya Tüketici Mahkemelerine yapabilir.

Sağlıklı günlerde mutlulukla kullanmanız dileğiyle
 

Bookman

Administrator
Yönetici
FRM Master
Katılım
4 Haz 2020
Mesajlar
435
Web sitesi
forumisitme.com
Bu konuyu okurken sizlere klavuzluk yapacak olan ekteki "Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun" u da kullanmanızı tavsiye ederim.
 

Ekli dosyalar

  • Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun.pdf
    289.1 KB · Görüntüleme: 1
Google ads alanı